Du har inga varor i din kundvagn

Frågor & Svar

Köpprocessen

Här hittar du de vanligaste frågorna om vår köpprocess, t.ex katalogvisning.

Hur vet jag att min order har gått igenom?

Vid varje beställning skickas en bekräftelse till din e-postadress. Denna går med automatik till beställarens e-postadress.

Vilka betalningssätt finns det?

Kortbetalning
www.beijerbygg.se erbjuder säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med DIBS Payment Services AB. www.beijerbygg.se använder 3D-secure som säkerhetsstandard. Denna standard är framtagen av VISA och Mastercard, och krypterar all information med 128-bitars SSL-kryptering. Detta garanterar att ingen kan ta del av dina uppgifter. De uppgifter du behöver ange i köpet är kortnumret, CVC-koden och kortets giltighetstid. Inga kortnummer behandlas eller sparas av beijerbygg.se

Direktbanksbetalning
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank. Vid betalning kopplas du automatiskt till din Internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura privatkund
Som kund kan du även välja betalning mot faktura, vilket beijerbygg.se gör i samarbete med Klarna som då ansvarar för kreditbedömning, avisering och betalningsmottagning. Vid betalning med faktura måste personnummer anges i rutan "Dina uppgifter". Betalningsvillkor 14 dagar.

Vad betyder att produkten är markerad med ”beställningssortiment butik”?

Dessa produkter kan du inte köpa på vår webbplats. Det betyder att du måste kontakta ditt lokala Beijer Byggvaruhus som beställer hem dessa produkter till dig.

Vilken returrätt finns i e-handeln?

Som kund har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från dagen du tagit emot varan eller hämtat den på aviserat utlämningsställe. För att underlätta hanteringen ser vi gärna att du besöker ett av våra byggvaruhus för att returnera din vara. Du kan även välja att kontakta vår kundservice på 075 241 10 00, kundservice@beijerbygg.se för att returnera din vara.

Hur gör jag en reklamation?

Om en reklamation skall ske bör reklamationen ske skriftligen på Beijer Byggmaterial reklamationsblankett. Är det fel på en vara köpt hos Beijer kan du reklamera den i valfri anläggning mot uppvisande av kvitto/faktura, alternativt kontakta vår kundservice. För särskilt hemtagen eller bearbetad vara ska du först och främst vända dig till ditt närmsta Byggvaruhus.

Kan jag skicka ett meddelande gällande min order?

Ja, i meddelande fältet i kassan kan du skriva in ett meddelande gällande din order. T.ex. om du har behov av leverans en speciell dag eller plats.

Vad händer vid transportskador?

Synliga skador på godset, emballage eller avsaknad av kolli skall skriftligen noteras på fraktsedeln av både chaufför och dig direkt vid mottagandet. Skadan/avsaknaden anmäls därefter av dig till Beijers kundtjänst. Dolda skador ska rapporteras inom 7 dagar. Dokumentera skadorna med foto. Spara skadat gods tills du har fått din ersättningsleverans.

Får jag lämna tillbaka varor som ej gått åt?

Ja, ångerrätten gäller i 14 dagar efter du mottagit varan.

Kan någon annan hämta min order eller måste jag meddela butiken det?

Nej, om det inte framgår på ordern vem som skall hämta ordern. Denna måste då legitimera sig.

Jag är Privatkund med kundnummer och undrar om hur jag kan se mina köp, returer och krediter som jag gjort i butik under mina sidor på sitt kundnummer?

Du måste då registrera dig på webben och går sedan in under mina sidor. Du finner mina sidor högst upp i högra hörnet.

Leveransvillkor

Här hittar du svar på dina frågor om leveranser av inköpta artiklar.

Vilka leveransalternativ finns i e-handel?

Hämtas
Du lägger en webborder och väljer valfritt byggvaruhus att hämta ut din order på. Ingen övrig avgift tillkommer.

Leverans
Du lägger en webborder och får ordern levererad till valfri leveransadress. Frakt tillkommer, beräknas i kassan efter vald leveransadress. Leveranssätt varierar beroende på orderns sammansättning. Mindre order som går att skicka som paket, skickas med DHL till närmaste utlämningsställe och större/skrymmande order levereras med våra kranbilar direkt till leveransadressen.

Hur lång är era leveranstider?

Vi beräknar att skicka ordern nästkommande vardag om order inkommit innan kl. 16.00. Oftast har du din order inom 3 arbetsdagar. Om du väljer ”Hämtas” så finns ordern istället att hämta efter kl. 07.00 nästkommande vardag om order inkommit innan kl. 12.00. OBS! invänta SMS avisering innan du åker till ditt byggvaruhus för att hämta.

Hur sker en leverans av mina produkter?

Mindre order som går att skicka som paket, skickas med DHL till närmaste utlämningsställe och större/skrymmande order levereras med våra kranbilar direkt till leveransadressen.

Vad gäller för Kranbilar?

För alla Kranbilsleveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg lossat gatan. Lossning med bilens kran ingår med 30 minuter. Eventuell väntetid eller mertid debiteras med 586 kr inkl. moms per påbörjad halvtimma. Speditören bär inte upp gods i lägenhetshus eller dyl. utan levererar till porten. Kunden ansvarar själv för att transportera godset från porten och upp till lägenheten. Endast en (1) avlastningsplats ingår. För leverans med kranbil skall vägen till lossningsplatsen vara framkomlig och hållbar för en lastbil med fordonslängd på 16 m, bredd på 3 m, höjd på 4,5 m och ha möjlighet att vända. Det krävs även en fri bredd på 3,5 m och en fri höjd på minst 6 m vid lossningstillfället. För pall leverans med budbil, som har bakgavellift, krävs att avlastningsområdet är snöfritt och har betong eller asfaltbeläggning då avlastning sker med handtruck.

Vad händer om mitt gods har fått transportskador?

Eventuella skador under transporten står Beijer Byggmaterial för. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad, skall du genast på plats anmäla detta till speditören. Om speditören inte tar på sig skadeansvar, skall du kontakta vår Kundservice. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 7 dagar från mottagandet. Vid retur till Beijer Byggmaterial, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.

Vad sker vid kvitteringen av produkter?

Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Speditören ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Synliga skador på godset, emballage eller avsaknad av kolli skall skriftligen noteras på fraktsedeln av både chaufför och dig direkt vid mottagandet. Skadan/avsaknaden anmäls därefter av dig till Beijers kundtjänst. Dolda skador ska rapporteras inom 7 dagar. Dokumentera skadorna med foto. Spara skadat gods tills du har fått din ersättningsleverans.

Vi levererar ej till öar, varför?

Beijer Byggmaterial levererar ej till öar som saknar vägverkets bilfärjeförbindelse. I de fallen kan Beijer Byggmaterial endast leverera till närmsta kaj/hamn. Kunden ansvarar själv för transport resterande sträcka. Om du har behov av leverans till t.ex. Öar så kontakta närmaste Beijervaruhus så kan de skräddarsy ett leveransalternativ till verklig kostnad eller självkostnadspris. Observera att vid leverans av fryskänsliga produkter är det extra viktigt att mottagaren tar emot godset och ställer in varorna i ett uppvärmt utrymme för att garantierna på varorna skall gälla.

Mina sidor

Under denna kategori samlas svar på vad du hittar under "Mina sidor".

Hur använder jag inköpslistorna under Mina Sidor?

Här hittar du dina inköpslistor som är sparade från varor du lagt i kundkorgen. Härifrån kan du lägga dessa produkter i en ny kundkorg och köpa igen. Det går även att skapa en PDF-fil här som du kan ta skriva ut och ta med vid besök. Dina sparade inköpslistor kan vara upplagda som privata eller delade inom ditt företag.

Vad hittar jag under Mina sidor?

Under mitt konto uppdaterar du dina användaruppgifter och byter lösenord. Här kan du även se vilket Beijer byggvaruhus och din säljkontakt som du är knuten till.

Vad ser jag under min orderhistorik?

Du kommer att kunna söka på tidigare lagda orders efter bland annat arbetsplats-id, beställare och ordernummer. Du kommer att kunna se status och datum när ordern lades samt kunna skriva ut kopior på dina fakturor.

Produktkatalogen

Här hittar du de vanligaste frågorna om vår produktkatalog.

Vad betyder det att produkten är markerad med ”beställningssortiment butik”?

Dessa produkter kan du inte köpa på vår webbplats. Det betyder att du måste kontakta ditt lokala Beijer Byggvaruhus som beställer hem dessa produkter till dig.

Hur jämför jag olika produkter i produktkatalogen?

Markera upp max 4 st produkter i kryssrutan till vänster om respektive produkt. Klicka sedan på Jämför valda i top.

Jag har en fråga om en produkt eller artikel, vem ska jag vända mig till?

Vi vill bli bättre och bättre i vår produktvisning, så berätta gärna detta för kundservice@beijerbygg.se så uppdaterer vi. Du får gärna även rapportera om du hittar något fel i någon produkttext.

Mitt valda postnummer fungerar inte på er webbplats. Vad ska jag göra?

Vi använder oss av postnummer som vald preferens för att visa ett rättvist och närliggande produktsortiment. Ibland kan vi ha missat några postnummer och då kommer du inte att kunna se produktkatalogen rättvist. Men vi arbetar ständigt med att uppdatera dessa postnummer. Skulle du stöta på detta problem så får du gärna anmäla detta till kundservice@beijerbygg.se

Vad betyder att en produkt är ”beställningsvara i butik”?

Detta är artiklar som finns tillgängliga att beställa från något av våra 66 byggvaruhus. Leveranstid varierar beroende på leverantör och i vissa fall kan en fraktavgift tillkomma. Vad som gäller för just din beställning får du reda på vid ordertillfället i byggvaruhuset.

Varför kommer jag inte åt att skapa någon Inköpslista?

Vänligen observera att du måste vara inloggad för att kunna skapa inköpslistor. Logga in på länken högst upp på sidan. Dina inloggningsuppgifter har då fått sänt per mail när du har köpt något från oss. Skulle du sakna dessa, kontaktat du kundservice@beijerbygg.se

Sökningar

Här får du svar på de vanligaste frågorna om sökningar på vår webbplats.

Hur jämför jag olika produkter i ett sökresultat?

Markera upp max 4 st produkter i kryssrutan till vänster om respektive produkt. Klicka sedan på Jämför valda i top.