Du har inga varor i din kundvagn

Vår historia

Vår historia |

Beijers historia

I decennium efter decennium har Beijer Byggmaterial levererat kvalitet. I allt från rådgivning och bemötande till logistik och hållbarhet. För oss betyder kvalitet något som många branschkollegor verkar ha glömt; att om man köper en byggvara vill man att den ska hålla länge. Inte en säsong utan ett helt liv, gärna längre. För oss betyder det att du ska kunna lita på att varan står pall för allt från leriga barnskor till mindre tyfoner. Hålla som ett livslångt äktenskap.

Det betyder att du ska kunna luta dig mot något fast när allt annat känns rangligt. Mot någon som finns där i såväl med- som motgång. På samma sätt som vi som företag hängt med i över 100 år ska våra produkter och tjänster göra det. För vi är det stabila företaget som säljer varor som håller i generationer.

År 1915 fick vi vårt organisationsnummer, men företagets historia sträcker sig tillbaka ända till 1866.

Gottfried och Lorens Beijer

Ursprunget till Beijer Byggmaterial tog sin början redan 1866 då handelsföretaget Firma G Beijer grundades i Malmö. Tio år senare, år 1877, bildade bröderna Gottfried och Lorens Beijer företaget G & L Beijer, ett företagsnamn som fortfarande finns kvar i Malmö. Man importerade varor som spannmål, stenkol, koks, järn, metaller, kemikalier och livsmedelsprodukter.

1894 startade G & L Beijer en filial i Stockholm. Vid sidan av importen av metaller, kemikalier och fasta bränslen, kom bolaget snart att även engagera sig i den inhemska distributionen av bränsle. Man köpte AB Kol & Koks, Skandinaviens ledande företag i branschen.

I mitten av 1960-talet startade Kjell Beijer och Anders Wall - som då ledde företaget - en struktureringsprocess inom AB Kol & Koks för att koncentrera verksamheten. År 1967 bytte man namn till Beijerinvest. Under 1970-talet skulle sedan Beijerinvest komma att bli moderbolag i en snabbt växande koncern. Den 3 juli 1969 inregistrerades namnet Beijer Byggmaterial AB.

Beijer Byggmaterial AB

År 1970 togs det avgörande steget att forma kedjeföretaget Beijer Byggmaterial AB. Utåt markerades förändringen genom att alla företagen under året bytte namn till Beijer Byggmaterial. Den 1 januari 1985 övertog AB Electrolux samtliga aktier i Beijer Byggmaterial AB.

1986 erbjöd BBM Entreprenad AB de lokala entreprenadcheferna att köpa verksamheten och driva den med s k franchiseavtal. En period av företagsförvärv och struktureringar påbörjades. Sammanlagt förvärvades 23 filialer under åren 1987-1989, varav de flesta fusionerades med tidigare Beijerenheter.

Det Danske Traelastkompagni A/S

Den 31 december 1989 köpte Det Danske Traelastkompagni A/S samtliga aktier i Beijer Byggmaterial AB. Den danska verksamheten liknade vår egen och tillsammans kom vi att bilda ett av Europas största företag i byggmaterialbranschen. År 2006 bytte koncernen namn till DT Group A/S.

Gör-det-själv-segmentet

Under åren 1993 och 1994 utvecklade vi våra byggvaruhus och vår affärsmodell för att öka försäljningen till vanliga konsumenter. Målet var att 1/3 av omsättningen ska komma från stora byggentreprenörer, 1/3 från mindre byggfirmor och hantverkare och slutligen 1/3 från hemmasnickare som värdesätter kvalitet och hållbarhet.

E-handel

I december 2012 öppnade vi vår e-handel för företagskunder. Och ett par månader senare kunde vanliga konsumenter också handla online. Idag har vi över 75 000 produkter att välja mellan och e-handeln fortsätter att växa.

Stark Group

Den 1 juli 2017 bytte DT Group A/S sitt namn till STARK Group.

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 116 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter cirka 12 miljarder SEK och har ca 2500 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK GROUP som är en ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Storbritannien, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Grönland och Österrike. STARK GROUP erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare från sina drygt 1 150 filialer. STARK Group har STARK Group har en årlig omsättning på cirka 100 miljarder SEK och sysselsätter mer än 20 000 personer över hela Europa