Du har inga varor i din kundvagn

Frågor & Svar

Allmänt

I denna kategori samlar vi allt som rör allmänna frågor och svar kring Beijer Byggmaterial.

Jag vill jobba på Beijer. Hur går jag tillväga?

Beijer växer så det knakar, därför letar vi ständigt efter nya krafter som vill vara med och bygga dom som bygger. Älskar du bygg? Bygg Beijer med oss! Du hittar våra lediga tjänster här: https://karriar.beijerbygg.se/

Betalning

I denna kategori samlar vi alla frågor som dyker upp gällande olika betalningsalternativ.

Vilka betalsätt finns det?

Vi erbjuder 30 dagars ränte- och kostnadsfri faktura, delbetalning, kortbetalning, direktbetalning och Swish via Avarda.

Faktura privatkund
Som kund kan du även välja betalning mot faktura, vilket beijerbygg.se gör i samarbete med Avarda som då ansvarar för kreditbedömning, avisering och betalningsmottagning. Vid betalning med faktura måste personnummer anges i rutan "Dina uppgifter". Betalningsvillkor 30 dagar. Du kan själv flytta fram betaldatum på din faktura eller delbetala din faktura genom att logga in med BankID på Mina sidor på Avarda.se. Kom i kontakt med Avarda här

Kortbetalning
www.beijerbygg.se erbjuder säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Avarda. www.beijerbygg.se använder 3D-secure som säkerhetsstandard. Denna standard är framtagen av VISA och Mastercard, och krypterar all information med 128-bitars SSL-kryptering. Detta garanterar att ingen kan ta del av dina uppgifter. De uppgifter du behöver ange i köpet är kortnumret, CVC-koden och kortets giltighetstid. Inga kortnummer behandlas eller sparas av beijerbygg.se

Direktbanksbetalning
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank. Vid betalning kopplas du automatiskt till din Internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Swish
Vid onlineköp kan du betala med Swish från din mobil eller surfplatta. Efter att du angett ditt mobiltelefonnummer i kassan, kommer du få möjlighet att välja Swish som betalsätt. Du måste öppna applikationen i din enhet, och därefter följa instruktionerna för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd, kommer du automatiskt att skickas vidare till en bekräftelsesida. Betalningen sker i en separat del av kassan, där inga personliga uppgifter är tillgängliga för Beijer. Det aktuella beloppet dras direkt från ditt konto. Ingen extra avgift tas ut. Vid retur och/eller avbokning av order, sker återbetalning enbart till det Swish-konto som köpet är gjort med. Vänligen notera att du behöver ha ett giltigt BankID installerat för att kunna genomföra ett köp med Swish.

Jag saknar min faktura/jag har inte fått min faktura.

Om du saknar din faktura, kan du kontakta Avarda på kundservice@avarda.se eller via telefon på 010 161 33 51. Du kan även logga in med BankID på Mina sidor på Avarda.se för att se dina fakturor. Där kan du även flytta fram betaldatum på din faktura. Du kan hitta alla dina fakturor här.

Jag har fått en påminnelse på min faktura, hur gör jag?

Vänligen kontakta Avarda på kundservice@avarda.se eller via telefon på 010 161 33 51. Du kan även hitta alla dina fakturor här.

Jag har gjort en retur – hur får jag mina pengar tillbaka?

Returen görs i samband med din retur i något av våra byggvaruhus. Om du har en innestående summa att få tillbaka, kommer Avarda kontakta dig angående detta. Om du har frågor om din faktura/återbetalning, kontakta Avarda på kundservice@avarda.se eller via telefon på 010 161 33 51. Du kan läsa längre ner under Köpprocessen om hur du gör en retur på Beijer. Returen återbetalas på samma sätt som betalningen gjordes.

Jag vill förlänga min betaltid på min faktura.

Om du önskar förlänga betaltiden på din faktura, vänligen logga in med BankID på Mina sidor på Avarda.se, här hittar du alla dina fakturor. Om du har frågor, kontakta Avarda på kundservice@avarda.se eller via telefon på 010 161 33 51

Kan jag dela upp min betalning?

Via Mina sidor på Avarda.se kan du se alla dina fakturor och enkelt dela upp din betalning. Villkor för delbetalning och mer information hittar du här

När måste jag betala min faktura?

Som privatkund har du 30 dagar på dig att betala din faktura. Vid frågor, kontakta Avarda på kundservice@avarda.se eller via telefon på 010 161 33 51. Du kan hitta alla dina fakturor här.

Hur kommer jag i kontakt med Avarda?

Avarda går att nå på kundservice@avarda.se eller via telefon på 010 161 33 51. Deras öppettider är måndag-torsdag 8.00-16.00 och fredag 8.00-14.30.

Köpprocessen

Här hittar du de vanligaste frågorna om vår köpprocess, t.ex katalogvisning.

Hur vet jag att min order har gått igenom?

Vid varje beställning skickas en bekräftelse till din e-postadress. Denna går med automatik till beställarens e-postadress.

Vad betyder att produkten är markerad med ”beställningssortiment butik”?

Dessa produkter kan du inte köpa på vår webbplats. Det betyder att du måste kontakta ditt lokala Beijer Byggvaruhus som beställer hem dessa produkter till dig.

Hur gör jag en retur?

Retur görs i valfritt byggvaruhus. Som kund har du enligt Distansköpslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottagit varan eller hämtat den på aviserat utlämningsställe. Produkten du lämnar tillbaka ska vara i säljbart skick. Du måste ha kvitto/köpebevis med dig för att returen ska bli godkänd. Returen återbetalas på samma sätt som betalningen gjordes. Kontakta kundservice@avarda.se för ytterligare frågor.

Vilken returrätt finns i e-handeln?

Som kund har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från dagen du tagit emot varan eller hämtat den på aviserat utlämningsställe. För att underlätta hanteringen ser vi gärna att du besöker ett av våra byggvaruhus för att returnera din vara. Du kan även välja att kontakta vår kundservice på 075 241 10 00, kundservice@beijerbygg.se för att returnera din vara.

Hur gör jag en reklamation?

Om en reklamation skall ske bör reklamationen ske skriftligen på Beijer Byggmaterial reklamationsblankett. Är det fel på en vara köpt hos Beijer kan du reklamera den i valfri anläggning mot uppvisande av kvitto/faktura, alternativt kontakta vår kundservice. För särskilt hemtagen eller bearbetad vara ska du först och främst vända dig till ditt närmsta Byggvaruhus.

Kan jag skicka ett meddelande gällande min order?

Ja, i meddelande fältet i kassan kan du skriva in ett meddelande gällande din order. T.ex. om du har behov av leverans en speciell dag eller plats.

Vad händer vid transportskador?

Synliga skador på godset, emballage eller avsaknad av kolli skall skriftligen noteras på fraktsedeln av både chaufför och dig direkt vid mottagandet. Skadan/avsaknaden anmäls därefter av dig till Beijers kundtjänst. Dolda skador ska rapporteras inom 7 dagar. Dokumentera skadorna med foto. Spara skadat gods tills du har fått din ersättningsleverans.

Får jag lämna tillbaka varor som ej gått åt?

Ja, ångerrätten gäller i 14 dagar efter att du mottagit din vara. Varan ska lämnas tillbaka i säljbart skick och mot uppvisande av kvitto/faktura/orderbekräftelse.

Kan någon annan hämta min order eller måste jag meddela butiken det?

Nej, om det inte framgår på ordern vem som skall hämta ordern. Denna måste då legitimera sig.

Jag är Privatkund med kundnummer och undrar om hur jag kan se mina köp, returer och krediter som jag gjort i butik under mina sidor på sitt kundnummer?

Du måste då registrera dig på webben och går sedan in under mina sidor. Du finner mina sidor högst upp i högra hörnet.

Jag önskar en offert?

För hjälp med offerter på större projekt hänvisar vi till ditt närmsta byggvaruhus för ett samtal med våra duktiga säljare.

När kan jag hämta min beställning?

Ett sms skickas av butiken när din beställning finns redo att hämtas. Om du inte mottagit information kring förseningar av din order, är du välkommen att kontakta kundservice för mer information kring din beställning.

Hur får jag tillgång till mitt kundavtal via e-handeln?

För att få tillgång till ditt konsumentavtal via e-handeln, behöver din användare kopplas samman med ditt kundnummer. Det gör du genom att registrera en användare på Beijerbygg.se/privat med din mailadress via Logga in. Behöver du hjälp? Kontakta kundservice@beijerbygg.se

Jag vill logga in med BankID – hur gör jag?

För att kunna logga in med BankID, måste du först ha kopplat ihop ditt personnummer med ditt inlogg. Detta gör du under Mina sidor och Personlig information. Fyll i ditt personnummer där, logga ut och logga sedan in igen. Då ska det fungera med BankID. Tips! Om du via en mobil enhet följer en länk från tex. Facebook, behöver du öppna sidan i din webbläsare i mobilen först innan du kan logga in med BankID.

Leveransvillkor

Här hittar du svar på dina frågor om leveranser av inköpta artiklar.

Vilka leveransalternativ finns i e-handel?

Hämtas
Du lägger en webborder och väljer valfritt byggvaruhus att hämta ut din order på. Ingen övrig avgift tillkommer.

Leverans
Du lägger en webborder och får ordern levererad till valfri leveransadress. Frakt tillkommer, beräknas i kassan efter vald leveransadress. Leveranssätt varierar beroende på orderns sammansättning. Mindre order som går att skicka som paket, skickas med DHL till närmaste utlämningsställe och större/skrymmande order levereras med våra kranbilar direkt till leveransadressen.

Hur lång är era leveranstider?

Vi beräknar att skicka ordern nästkommande vardag om order inkommit innan kl. 16.00. Oftast har du din order inom 3 arbetsdagar. Om du väljer ”Hämtas” så finns ordern istället att hämta efter kl. 07.00 nästkommande vardag om order inkommit innan kl. 12.00. OBS! invänta SMS avisering innan du åker till ditt byggvaruhus för att hämta.

Hur sker en leverans av mina produkter?

Mindre order som går att skicka som paket, skickas med DHL till närmaste utlämningsställe och större/skrymmande order levereras med våra kranbilar direkt till leveransadressen.

Vad gäller för Kranbilar?

För alla Kranbilsleveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg lossat gatan. Lossning med bilens kran ingår med 30 minuter. Eventuell väntetid eller mertid debiteras med 586 kr inkl. moms per påbörjad halvtimma. Speditören bär inte upp gods i lägenhetshus eller dyl. utan levererar till porten. Kunden ansvarar själv för att transportera godset från porten och upp till lägenheten. Endast en (1) avlastningsplats ingår. För leverans med kranbil skall vägen till lossningsplatsen vara framkomlig och hållbar för en lastbil med fordonslängd på 16 m, bredd på 3 m, höjd på 4,5 m och ha möjlighet att vända. Det krävs även en fri bredd på 3,5 m och en fri höjd på minst 6 m vid lossningstillfället. För pall leverans med budbil, som har bakgavellift, krävs att avlastningsområdet är snöfritt och har betong eller asfaltbeläggning då avlastning sker med handtruck.

Vad händer om mitt gods har fått transportskador?

Eventuella skador under transporten står Beijer Byggmaterial för. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad, skall du genast på plats anmäla detta till speditören. Om speditören inte tar på sig skadeansvar, skall du kontakta vår Kundservice. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 7 dagar från mottagandet. Vid retur till Beijer Byggmaterial, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.

Vad sker vid kvitteringen av produkter?

Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Speditören ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Synliga skador på godset, emballage eller avsaknad av kolli skall skriftligen noteras på fraktsedeln av både chaufför och dig direkt vid mottagandet. Skadan/avsaknaden anmäls därefter av dig till Beijers kundtjänst. Dolda skador ska rapporteras inom 7 dagar. Dokumentera skadorna med foto. Spara skadat gods tills du har fått din ersättningsleverans.

Vi levererar ej till öar, varför?

Beijer Byggmaterial levererar ej till öar som saknar vägverkets bilfärjeförbindelse. I de fallen kan Beijer Byggmaterial endast leverera till närmsta kaj/hamn. Kunden ansvarar själv för transport resterande sträcka. Om du har behov av leverans till t.ex. Öar så kontakta närmaste Beijervaruhus så kan de skräddarsy ett leveransalternativ till verklig kostnad eller självkostnadspris. Observera att vid leverans av fryskänsliga produkter är det extra viktigt att mottagaren tar emot godset och ställer in varorna i ett uppvärmt utrymme för att garantierna på varorna skall gälla.

Kan jag få min beställning levererad utomlands?

Nej, Beijer levererar endast inom Sveriges gränser.

När levereras min beställning?

Du kan alltid önska leveransdatum i kassan och följa din order på Mina Sidor. Eventuella förseningar kontaktar byggvaruhuset dig om. Vid utebliven återkoppling, kontakta kundservice@beijerbygg.se.

Vilka leveranssätt kan jag välja mellan?

Du ser dina leveransalternativ i kassan, som är baserade på innehållet i din order. Lagerförda varor ska alltid gå att hämta inom 3 timmar. Vi erbjuder också paketleverans och lastbilsfrakt. Vid paketleverans, har du som privatkund inte möjlighet att välja utlämningsställe. Ditt byggvaruhus valda speditör (DHL, Postnord eller Schenker) aviserar ditt paket till närmsta utlämningsställe baserat på din hemadress.

Kan jag låna släp av Beijer?

Ja. Lån av släp hanteras olika av våra butiker, därför rekommenderar vi att du kontaktar den byggvaruhus du önskar hyra släpet från.

Mina sidor

Under denna kategori samlas svar på vad du hittar under "Mina sidor".

Hur använder jag inköpslistorna under Mina Sidor?

Här hittar du dina inköpslistor som är sparade från varor du lagt i kundkorgen. Härifrån kan du lägga dessa produkter i en ny kundkorg och köpa igen. Det går även att skapa en PDF-fil här som du kan ta skriva ut och ta med vid besök. Dina sparade inköpslistor kan vara upplagda som privata eller delade inom ditt företag.

Vad hittar jag under Mina sidor?

Under mitt konto uppdaterar du dina användaruppgifter och byter lösenord. Här kan du även se vilket Beijer byggvaruhus och din säljkontakt som du är knuten till.

Vad ser jag under min orderhistorik?

Du kommer att kunna söka på tidigare lagda orders efter bland annat arbetsplats-id, beställare och ordernummer. Du kommer att kunna se status och datum när ordern lades samt kunna skriva ut kopior på dina fakturor.

Min användare har blivit inaktiv, vad gör jag?

Kontakta kundservice@beijerbygg.se och be dem aktivera ditt konto.

Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?

Om du inte kommer ihåg ditt lösenord kan du alltid återställa det själv genom att klicka på knappen ”Logga in” uppe i högre hörnet och därefter ”Glömt ditt lösenord?”. Kontrollera att rätt e-postadress är ifylld. En länk där du får välja ett nytt lösenord kommer inom några minuter skickas ut till den angivna e-postadress. Vid problem, kontakta kundservice@beijerbygg.se.

Produktkatalogen

Här hittar du de vanligaste frågorna om vår produktkatalog.

Vad betyder det att produkten är markerad med ”beställningssortiment butik”?

Dessa produkter kan du inte köpa på vår webbplats. Det betyder att du måste kontakta ditt lokala Beijer Byggvaruhus som beställer hem dessa produkter till dig.

Hur jämför jag olika produkter i produktkatalogen?

Markera upp max 4 produkter i kryssrutan till vänster om respektive produkt. Klicka sedan på Jämför valda i top.

Jag har en fråga om en produkt eller artikel, vem ska jag vända mig till?

Vi vill bli bättre och bättre i vår produktvisning, så berätta gärna detta för kundservice@beijerbygg.se så uppdaterar vi. Du får gärna även rapportera om du hittar något fel i någon produkttext.

Mitt valda postnummer fungerar inte på er webbplats. Vad ska jag göra?

Vi använder oss av postnummer som vald preferens för att visa ett rättvist och närliggande produktsortiment. Ibland kan vi ha missat några postnummer och då kommer du inte att kunna se produktkatalogen rättvist. Men vi arbetar ständigt med att uppdatera dessa postnummer. Skulle du stöta på detta problem så får du gärna anmäla detta till kundservice@beijerbygg.se

Vad betyder att en produkt är ”beställningsvara i butik”?

Detta är artiklar som finns tillgängliga att beställa från något av våra 66 byggvaruhus. Leveranstid varierar beroende på leverantör och i vissa fall kan en fraktavgift tillkomma. Vad som gäller för just din beställning får du reda på vid ordertillfället i byggvaruhuset.

Varför kommer jag inte åt att skapa någon Inköpslista?

Vänligen observera att du måste vara inloggad för att kunna skapa inköpslistor. Logga in på länken högst upp på sidan. Dina inloggningsuppgifter har då fått sänt per mail när du har köpt något från oss. Skulle du sakna dessa, kontaktat du kundservice@beijerbygg.se

Jag hittar inte den produkt jag söker?

Du kan prova att navigera via produktmenyn alternativt andra relaterade sökord i sökfältet. Om du ändå inte hittar produkten kan det betyda att den inte finns i den valda butikens ordinarie sortiment. För hjälp med beställning av produkter utöver butikens ordinarie sortiment, ber vi dig besöka ditt närmsta Beijer byggvaruhus.

Jag har frågor kring produkterna.

Se produktinformation och tillhörande dokument. För hjälp med produktrekommendationer och rådgivning, hänvisar vi till närmsta byggvaruhus för ett samtal med våra duktiga säljare.

Hur ser jag lagersaldo på en produkt?

Det aktuella lagersaldot av en specifik produkt, kan du se på hemsidan. Lagersaldot som visas är kopplat till valt byggvaruhus. Söker du en produkt som inte finns i lager hos det valda byggvaruhuset, är du välkommen att besöka dem för en eventuell beställning.

Sökningar

Här får du svar på de vanligaste frågorna om sökningar på vår webbplats.

Hur jämför jag olika produkter i ett sökresultat?

Markera upp max 4 st produkter i kryssrutan till vänster om respektive produkt. Klicka sedan på Jämför valda i top.