Du har inga varor i din kundvagn
Privat Företag

Jobba effektivt med era sociala medier

Underskatta inte kraften av att vara synlig och aktiv (i den mån du hinner) i sociala medier. Det är här beställare kanske ser dina jobb först, innan man går vidare för att läsa mer på en hemsida och skapa vidare kontakt för ett projekt. Det ger mycket i att vara personlig och ge besökare en dag-till-dag aktivitet i flödet – vilket om det görs smakfullt kan skapa intresse och lojalitet. Se Tim nedan ge sina insikter om hur han sköter sitt företag på Instagram.

Se inspirationsfilm Hur gör jag? Skapa ditt konto Exempel på inlägg

Få goda tips & råd nedan för att sköta ditt företags sociala medier


Skapa ett konto för ert företag
Registrera och skapa en företagsprofil på Instagram och/eller Facebook för ert hantverksföretag.
Fyll i er profil med relevant information såsom företagsnamn, kontaktuppgifter och en kort beskrivning av era tjänster. Inkludera er företagslogotyp tydligt i profilbilden.

Låt fler ha tillgång
Är ni flera på firman som kan hantera era sociala medier? Låt i sådana fall fler vara delaktiga. Det gör att ni kan dela upp arbetet och vara snabba med att svara om någon hör av sig till er via direktmeddelanden eller med kommentarer. Att vara snabb i sina svar bygger förtroende, en personlig relation och ett starkt första intryck.

Posta innehåll regelbundet
Posta regelbundet bilder och videor som visar dina hantverksprodukter eller projekt. Se till att ditt innehåll är engagerande och av hög kvalitet för att locka intresse från potentiella kunder. Var gärna personlig och visa upp dig själv och dina medarbetare. Visa inte bara bilder på ett färdigt kök, utan försök att berätta hur ni har uppnått ett lyckat resultat för kunden. Kanske finns det detaljer som ni kan visa på som ni är extra nöjda med?

Tagga andra personer eller företag
För att nå ut ännu bredare med dina inlägg så kan du tagga andra, det kan vara samarbetande företag, personer som är delaktiga i ett projekt, kunder (fråga om lov först).

Gilla andras inlägg och var delaktig
Gilla och kommentera även på inlägg från dina följare eller andra för att visa uppskattning och engagemang. Det gör att de säkerligen kommer göra detsamma med dina inlägg vilket ökar din synlighet.

Använd Instagram Stories och Reels
Dela regelbundet Stories och Reels för att ge följarna en mer personlig och autentisk inblick i ditt företag och din process. Använd interaktiva funktioner som frågeboxar och omröstningar för att öka engagemanget hos din publik.

Sponsrade inlägg
Har du behov att öka ditt företags synlighet ytterligare så kan du effektivt annonsera mot en riktad målgrupp via Instagram och Facebook. Exempelvis kan du rikta ett inlägg mot villaägare inom ett visst geografiskt område som är mellan vissa åldrar. Ni kan också välja att det ska ha hobbys som renovering, inredning, trädgård eller liknande. På så sätt kan ni nå rätt personer effektivt.

Så får ni fler följare
Var noga med att tydligt ange er profil för sociala medier där ni är synliga; på bilen, visitkort, hemsidan, kläder, skyltar exempelvis. Nya kunder som är i behov av en hantverkare kommer garanterat gå in och kolla på era sociala medier för att få en inblick i vad ni kan leverera. Uppmana därför kunder att gå in och följa er också.

När du inte kan svara nya kunder direkt
Ibland är det svårt att svara kunder direkt som hör av sig, ha därför ett förberett sms som du kan dra i väg. Skicka ett meddelande med exempelvis texten:

Hej! Kul att du hör av dig till oss, just nu sliter hela vårt team med att få klart ett kök hos en kund. Jag kommer återkomma till dig senare i dag. Under tiden, kolla in våra sociala medier så ser du mer vilka vi är [länk till Facebook eller Instagram].

Exempel på inlägg du regelbundet kan göra i dina Sociala medier:

Vad jobbar ni med just nu?
En bild på ett pågående projekt med en kort beskrivning av arbetet och hur arbetet går. Kanske en bakom kulisserna-video som visar hur ett specifikt hantverksmoment utförs.


Färdiga projekt
En serie bilder som visar olika faser av ett nyligen avslutat projekt, med en berättelse om processen och kundens nöjda kommentar. Uppmana följarna att ställa frågor om företagets hantverk och arbetsprocessen.


Visa upp det ni är bäst på
En serie bilder som visar olika projekt som ni anser er vara bäst på, exempelvis köksrenoveringar, kakla badrum, bygga altaner, göra snygga platsbyggda hyllor exempelvis.
Gör en omröstning där följarna får rösta på vilken bild/projekt de gillar mest.


Inspirera med tidigare projekt
Gör gärna säsongsrelaterade inlägg med inspirationsbilder från tidigare avslutade projekt som ni är nöjda med. Exempelvis uteplatser, tänk på att många börjar planera för sommarens uteplats redan i februari/mars så tänk på tajmingen. Dela gärna information om hur ni kan hjälpa till och om ni har lediga tider för att få klart projektet innan sommaren.


Vilka är ni som jobbar på företaget?
Låt era följare lära känna er, vilka är ni som jobbar. Dela gärna videos där medarbetare får visa saker de jobbar med, eller något helt annat som inte har med arbetet att göra. Att vara personlig ska inte underskattas.


Visa upp nöjda kunder
Att visa upp kunder som ni gjort projekt hos och låta dem skriva en kort recension eller omdöme om er är ett starkt inlägg som bygger förtroende. Fråga kunden om ni får ta en efterbild tillsammans med er. Fråga också om ni får tagga dem i inlägget, de gör att potentiella kunder enkelt kan kontakta dem om de har frågor om er, som referens.


Före- och efterbilder
Inget är så tillfredställande som att se en mörk smutsig källare förvandlas till en härlig relaxavdelning. Före och efterbilder är ett effektivt sätt att bygga ett behov hos de som följer er. Så kom ihåg att ta en kort video eller flera bilder innan ni startar i gång ett projekt, sen försöker ni ta bilder från samma vinkel när ni är färdiga.


Visa upp vilka produkter ni jobbar med
Många konsumenter är medvetna om materialval och hur produkter påverkar miljön, visa därför upp och förklara hur ni jobbar för ett hållbart klimat och produkter som inte är skadliga. Jobbar ni med kvalitativa varumärken så kan det också stärka er som företag. Det visar att ni är måna om kvalitet och resultat.