Du har inga varor i din kundvagn
Privat Företag

Fakta/Transporter

5 000 expressleveranser per år

Varje år transporterar Beijer över 200 000 ordrar till sina kunder. 95 procent av dem utförs med kranbil, men ibland används skåpbil, helikopter, skoter och båt.

Sedan 2017 tillämpas en fraktgaranti för en majoritet av Beijers frakttjänster. Om inte Beijer klarar av att leverera enligt överenskomna avtal slipper kunden att betala för fraktkostnaden.

– Fraktgarantin hjälper oss att ta ytterligare ett steg mot målet att erbjuda branschens bästa logistik- och leveranslösningar, säger Henrik Ehrengren, Supply Chain Director.

Under de senaste åren har Beijer infört expressleveranser, vilket innebär att beställningen ska levereras inom tre timmar.

Varje år utförs över 5 000 expressleveranser som säkerställer att en byggarbetsplats inte står stilla och som i sin tur gör att byggkostnaderna kan minimeras.

– Vi har blivit allt bättre på att kombinera stora volymer med korta ledtider.
Våra kundundersökningar visar att kunderna värdesätter vår flexibilitet, service och förmåga att leverera i rätt tid och med rätt volym.
Över 95 procent av våra leveranser sker OTIF (kompletta leveranser i tid) men vi är inte nöjda förrän den siffran är 99 procent , säger Henrik Ehrengren.

HÄNG MED TILL JÄTTEN I BRANSCHEN

HÄNG MED TILL JÄTTEN I BRANSCHEN |
200 ton byggmaterial. Varje vardag, året om. Så mycket körs varje dag ut till kunder i hela Stockholmsområdet från Beijers logistikcenter i Arlanda stad.

Det är måndag förmiddag och regnet hänger i luften. Här, i Beijers logistikcenter i Arlanda stad är det full aktivitet. Ute på lastgatan står fyra kranbilar på rad och väntar på byggmaterial som ska fylla bilarna. Plötsligt kommer en truck ut från kallagret med två mindre virkespaket på gaffeln som lyfts upp och lastas på en av kranbilarna.

Lastning av order
Jesper Jansson är i full gång med att förbereda lastning av en stor lägenhetsorder.

Conny Burman, chef för logistikcentret, visar oss runt. Centret, eller Arlandahubben som Conny och hans kollegor också säger, startade sin verksamhet 2012. Det var då och är fortfarande det största logistikcentret i branschen — 17 000 kvadratmeter, varav 13 000 utgörs av ett kallager och är placerat närmast lastgatan. På ena sidan i hangaren finns virke och stål, på den andra skivor och bruk.

Conny Burman
"Den största utmaningen för oss är alla köer som drabbar trafiken i Stockholm”, säger Conny Burman, chef för logistikcentret i Arlanda stad

— Att fylla en kranbil på smartaste sätt kan jämföras med att spela Tetris, du vet datorspelet där klossar ska läggas i jämna rader utan glapp och mellanrum. Det är inte alltid det funkar att lägga de största varorna längst in, säger Conny Burman.

Varje dag levererar Arlandahubben cirka 200 ton byggmaterial till kunder från Östhammar i norr till Södertälje i söder. Här finns ungefär 6 000 artiklar i lager, som täcker de flesta byggens behov. De produkter som är populärast är framför allt virke, gips, bruk, isoleringsmaterial, stål och armering. Om beställningen läggs före klockan 18.00 — och materialet finns som lagervara — lovar Beijer leverans nästa arbetsdag. Har man riktigt bråttom går det även att få leveranser med expressfrakt samma dag. Artiklar som inte finns i Arlanda stad kan beställas från centrallagret i Norrköping, från annat Beijervaruhus eller direkt från någon av Beijers alla leverantörer.

— Den största utmaningen för oss är alla köer som drabbar trafiken i Stockholm, i kombination med kundernas önskemål på korta ledtider från beställning till leverans, säger Conny Burman.

En stor fördel med logistikcentret är att det har bidragit till ökad kundservice och förbättrad leveranssäkerhet — och då inte bara för kunder som väntar på leveranserna från Arlanda stad utan även för kunder som besöker butiker i Stockholmsregionen.

— Tack vare att vi finns kan de som jobbar i butikerna koncentrera sig på kundmötet istället för att lägga tid på lager- och logistikfrågor.

En kvalitetsleverans från Beijer Bygg
Att fylla en kranbil på smartaste sätt kan jämföras med att spela Tetris.”
Conny Burman

Han berättar också att verksamheten i Arlanda stad är branschledande på så kallade OTIF-leveranser (On Time In Full, kompletta leveranser i tid) tack vare sitt fokus på kundernas individuella önskemål och på ett snabbt agerande i lager- och transporthanteringen.

Förutom ett kallager och ett varmlager finns också en verkstadslokal där anpassning av byggmaterial kan göras innan leverans, bland annat kapning av brädor och skivor. På vägen ut från verkstaden blir vi omkörda av två truckar lastade med betongplintar och skorstenstegel på väg ut till lastgatan.

Varmlagret domineras av två plockzoner, packställage till vänster och småhyllor till höger. Vi fortsätter ut till kallagret och Conny Burman pekar på ett område där byggmaterial till lägenheter har samlats.

En av de nyare lagertjänster som Beijer tillhandahåller är kundanpassad paketering och märkning av byggmaterialet. Det passar framför allt för större lägenhetsprojekt där det är viktigt att märka byggmaterialet för att skapa en smidig logistik på arbetsplatsen, men också för mindre projekt där kunden kan få materialet plockat så att det matchar med byggordningen.

Inne i transportcentralen intill lastgatan arbetar tre transportledare med att fördela uppdragen mellan bilarna. De är ansvariga för att optimera transporterna på bästa sätt utifrån kundens önskemål. En hjälp i det arbetet är det WMS-system (Warehouse Management System) som Beijer i slutet av 2018 byter ut till ett mer modernt och välanpassat system.

Anders Tjernström planerar
“Nu ska vi se, hur många leveranser har vi som ska ut i dag?”. Transportchefen Anders Tjernström planerar dagens arbete

Under vinterhalvåret kommer man också att implementera ett TMS-system (Transport Management System) som ska bidra till att utveckla verksamheten ytterligare, bland annat genom att snart kunna erbjuda just nu-information om beställda ordrar och leveranser.

— Det kommer att underlätta vardagen för många av våra kunder. Vi vet att många länge har efterfrågat den här tjänsten, säger Conny Burman.

Klockan närmar sig elva på förmiddagen och det är dags för personalen att börja lasta två av de kranbilar som återvänt efter sina morgonkörningar. På en av truckarna ligger gips, isolering och armeringsjärn redo att lyftas upp för vidare transport till slutkunden som hör hemma i Norrtälje.