Du har inga varor i din kundvagn

Frågor & svar

Allmänt

I denna kategori samlar vi allt som rör allmänna frågor och svar kring Beijer Byggmaterial för företag.

Hur kan jag påverka/förbättra e-handeln?

Har du förslag på förbättringar eller synpunkten på e-handeln, vänligen kontakta kundservice@beijerbygg.se.

Betalning

I denna kategori samlar vi alla frågor som dyker upp gällande olika betalningsalternativ.

Vilka betalsätt finns det?

Som företagskund med kredit kan du betala med Beijerfaktura, som idag hanteras av Svea. Om du har frågor angående din faktura, vänligen kontakta Svea här. För ytterligare frågor, når du Svea här. Kontakta ditt lokala Beijerbyggvaruhus för frågor om din order.

Om du är företagskund utan kredit, handlar du på webben genom kortbetalning, direktbetalning eller Swish via Avarda. Om du har frågor om din faktura, kan du kontakta Avarda på kundservice@avarda.se eller via telefon på 010 161 33 51.

Kortbetalning
www.beijerbygg.se erbjuder säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Avarda. www.beijerbygg.se använder 3D-secure som säkerhetsstandard. Denna standard är framtagen av VISA och Mastercard, och krypterar all information med 128-bitars SSL-kryptering. Detta garanterar att ingen kan ta del av dina uppgifter. De uppgifter du behöver ange i köpet är kortnumret, CVC-koden och kortets giltighetstid. Inga kortnummer behandlas eller sparas av beijerbygg.se

Direktbanksbetalning
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank. Vid betalning kopplas du automatiskt till din Internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Swish
Vid onlineköp kan du betala med Swish från din mobil eller surfplatta. Efter att du angett ditt mobiltelefonnummer i kassan, kommer du få möjlighet att välja Swish som betalsätt. Du måste öppna applikationen i din enhet, och därefter följa instruktionerna för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd, kommer du automatiskt att skickas vidare till en bekräftelsesida. Betalningen sker i en separat del av kassan, där inga personliga uppgifter är tillgängliga för Beijer. Det aktuella beloppet dras direkt från ditt konto. Ingen extra avgift tas ut. Vid retur och/eller avbokning av order, sker återbetalning enbart till det Swish-konto som köpet är gjort med. Vänligen notera att du behöver ha ett giltigt BankID installerat för att kunna genomföra ett köp med Swish.

Hur får jag tillbaka pengar för min retur?

Kontakta ditt lokala byggvaruhus för att göra en retur. Som kund har du enligt Distansköpslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottagit varan eller hämtat den på aviserat utlämningsställe. Produkten du lämnar tillbaka ska vara i säljbart skick. Du måste ha kvitto/köpebevis med dig för att returen ska bli godkänd. Returen återbetalas på samma sätt som betalningen gjordes. Kontakta kundservice@beijerbygg.se för ytterligare frågor.

Hur får jag tag i fakturakopior?

Alla fakturor utställda till ert kundnummer går att hitta under Mina fakturor på Mina sidor. Har ni ingen inloggning, kan en firmatecknare ansöka om detta via https://www.beijerbygg.se/foretag/sv/inlogg-ehandel.

Företagskund

I denna kategori samlar vi allt som rör frågor för dig som är eller vill bli företagskund hos Beijer.

Jag vill bli företagskund hos Beijer. Hur går jag tillväga?

Du är välkommen att ansöka om att bli företagskund via länken nedan: https://www.beijerbygg.se/foretag/bliforetagskund. Vid frågor, kontakta kundservice@beijerbygg.se.

Om en administratör/ firmatecknare redan finns registrerad kan denna alltid lägga till flera användare genom att Administrera användare på Mina Sidor. Om administratör önskar hjälp att registrera en användare, kontakta kundservice@beijerbygg.se.

Av säkerhetsskäl behöver en ansökan om en ny användare till vår e-handel alltid inkomma från en firmatecknare eller befintlig administratör. Detta för att säkerställa så ingen obehörig får tillgång till e-handeln, då även en användare kan lägga beställningar som därefter kommer faktureras på ert kundnummer.

Jag är redan kund och vill handla online på beijerbygg.se. Hur går jag tillväga?

Ansök om inloggning via denna länk: https://www.beijerbygg.se/foretag/sv/mer-information/inlogg-ehandel. Detta görs av firmatecknaren. Följ sedan instruktionerna i bekräftelsemailet, för att kunna logga in på webben.

När du loggat in, välj eller skapa din arbetsplats och välj leveranssätt. Sortimentet anpassas efter dina val. Du kan nu handla online! I kassan kan du önska leveransdag och välja godsmärkning. Vid frågor eller problem är du välkommen att kontakta kundservice@beijerbygg.se.

Om en administratör/firmatecknare redan finns registrerad kan denna alltid lägga till flera användare genom att Administrera användare på Mina Sidor. Om administratören önskar hjälp att registrera en användare, kontakta kundservice@beijerbygg.se.

Jag kan inte lägga in en ny arbetsplats eller leveransadress. Vad gör jag?

När du handlar online kan du skapa upp en ny arbetsplats. Den nya arbetsplatsen registreras först på ditt konto när du har lagt din order online på den nya arbetsplatsen. Vill du istället handla i butik eller ringa in din beställning på en ny arbetsplats, behöver denna registreras manuellt av en säljare.

Jag vill uppdatera fakturaadressen.

Ändringar av fakturaadresser behöver alltid inkomma skriftligt till Beijer Byggmaterial. Mejla in önskemål om ändring till kundservice@beijerbygg.se.

Hur fungerar det med avtalspriser?

Avtalspriser regleras av våra säljare i byggvaruhusen. Kontakta din personliga säljare eller ditt närmaste byggvaruhus.

Min användare är inaktiverad.

Om en användare har blivit inaktiverad, kan företagets administratör aktivera användaren igen genom att gå in på Mina Sidor och Administrera användare. Om en administratör har blivit inaktiverad, behöver denna kontakta kundservice@beijerbygg.se från den registrerade e-postadressen. Om en administratör inte längre jobbar kvar på företaget, behöver en firmatecknare kontakta kundservice@beijerbygg.se för att registrera en ny administratör.

Jag kommer inte ihåg mitt lösenord.

Om du inte kommer ihåg ditt lösenord, kan du alltid återställa det själv genom att klicka på knappen ”Logga in” uppe i högre hörnet och därefter ”Glömt ditt lösenord?”. Fyll sedan i din e-postadress. Säkerställ att du fyllt i rätt e-postadress. En länk där du får välja ett nytt lösenord kommer inom några minuter skickas ut till den angivna e-postadressen. Vid problem, kontakta kundservice@beijerbygg.se.

Jag vill logga in med BankID – hur gör jag?

För att kunna logga in med BankID, måste du först ha kopplat ihop ditt personnummer med ditt inlogg. Detta gör du under Mina sidor och Personlig information. Fyll i ditt personnummer där, logga ut och logga sedan in igen. Då ska det fungera med BankID. Tips! Om du via en mobil enhet följer en länk från tex. Facebook, behöver du öppna sidan i din webbläsare i mobilen först innan du kan logga in med BankID.

Köpprocessen

I denna kategori samlar vi de vanligaste frågorna gällande vår köpprocess.

Hur vet jag att min order gått igenom?

Vid varje beställning skickas en bekräftelse till din e-postadress. Denna går med automatik till beställarens e-postadress

Vad betyder det att produkten är markerad med ”beställningssortiment butik”?

Dessa produkter kan du inte köpa på vår webbplats. Det betyder att du måste kontakta ditt lokala Beijer byggvaruhus som beställer hem dessa produkter till dig.

Vilken returrätt finns i e-handeln?

Som kund har du enligt Distansköpslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tagit emot varan eller hämtat den på aviserat utlämningsställe. Vänligen besök ditt lokala byggvaruhus för hjälp med returer. Kontakta kundservice@beijerbygg.se för ytterligare frågor

Hur gör jag en reklamation?

Är det fel på en vara köpt hos Beijer, kan du enkelt reklamera den i valfritt byggvaruhus mot uppvisande av kvitto/faktura/orderbekräftelse. Kontakta kundservice@beijerbygg.se för ytterligare frågor

Kan jag skicka ett meddelande gällande min order?

Ja, i meddelande fältet i kassan kan du skriva in ett meddelande gällande din order. T.ex. om du har behov av leverans en speciell dag eller plats. Det är ditt lokala byggvaruhus som kommer ta emot meddelandet.

Vad händer vid transportskador?

Synliga skador på godset, emballage eller avsaknad av kolli skall skriftligen noteras på fraktsedeln av både chaufför och dig direkt vid mottagandet. Skadan/avsaknaden anmäls därefter av dig till Beijers kundtjänst. Dolda skador ska rapporteras inom 7 dagar. Dokumentera skadorna med foto. Spara skadat gods tills du har fått din ersättningsleverans

Får jag lämna tillbaka varor som ej gått åt?

Ja, ångerrätten gäller i 14 dagar efter att du mottagit din vara. Varan ska lämnas tillbaka i säljbart skick och mot uppvisande av kvitto/faktura/orderbekräftelse.

När kan jag hämta min beställning?

Ett sms skickas ut av butiken när din beställning finns redo att hämtas. Om du inte mottagit information kring ev. försening av din order, är du välkommen att kontakta kundservice@beijerbygg.se för mer information.