Du har inga varor i din kundvagn

Podd & Youtube-serie

Med fokus på hantverkaren


Dom kallar oss hantverkare - Bygga åt idioter


Ingen har väl missat vårt varumärkeskoncept och hantverkarnas plattformar där det delas vardagssnack och arbetssituationer från hantverkare. Det är stort till smått med en humoristisk klang och glimten i ögat. Samtidigt som det ger en verklig bild av yrket och vardagen.

Beijer har med sitt huvudbudskap, ”Vi bygger dom som bygger”, skapat två plattformar för att hylla våra hantverkare. Lär dig mer om podden ”Bygga åt idioter” och Youtube serien ”Dom kallar oss hantverkare” nedan.

”Bygga åt idioter” – Vad, hur och varför?

Idén till podden kom först efter att boken, ”Bygga åt idioter - Handbok om jobbiga kunder och hur du hantera dom” släpptes oktober 2019. En bok där hantverkare själva delar sina rövarhistorier kring olika byggprojekt de varit på. Namnet på boken har en lättsam touch och är en lekfull inspiration från ”Omgiven av idioter” av Thomas Erikson. Syftet är att jämställa två typer av människor med svårigheter att alltid göra sig samförstådda och roliga och udda situationer som uppstår där ur.
Ur allt så är ju olikheterna våra likheter – vilket vidare gör berättelser värda att delas samt tips till hantverkare hur de hanterar olika kundtyper. Huvudmålet är igenkänning och många skratt från 50 historier delade av hantverkare.


” Podden utvecklas ständigt och vi är tacksamma att kunna skapa en atmosfär för hantverkaren i fokus där alla är välkomna!

Tillsammans med Adam Alsing i spetsen växte poddens popularitet

När Adam tragiskt gick bort 2020 ville vi hitta en ny ledande person som hade samma ödmjukhet, värme och humor med talangen att få folk att lyssna och skratta. Vi gav poddens lyssnare chansen att få komma med tips om någon de trodde kunde passa, vilket vidare ledde till att Klas Eriksson till slut tog över rollen.
Klas var själv tidigare målare och hade en närhet till yrket. Samtidigt som han med sin ödmjuka och humoristiska framtoning var en stor personlighet bland hantverkare – både i Sociala medier, Youtube och i TV-program.

Bygga åt idioter - Podd Beijer Byggmaterial

Från boken föddes podden

Med samma koncept som boken har låter man hantverkare berätta udda och roliga upplevelser från sina olika snickararbeten hemma hos beställare. Till varje avsnitt bjuds två nya hantverkare in för att dela sina historier. Och de bjuder gärna på både udda och roliga historier från sin arbetsvardag. Många hantverkare lyssnar på podden under arbetstid, vilket ger dem en lite lättsammare och roligare arbetsstund – samtidigt som historierna ger dem en igenkänning till sin egen vardag.
Podden startade med några pilotavsnitt som test vilket genast skapade en effekt och ett engagemang som gjorde att den än idag lever vidare med högt lyssnarantal. Den tas tacksamt emot och med ett rungande antal av 4,3 miljoner lyssningar per år, ligger den som nummer 2 på Spotifys mest populära poddar. En fantastisk känsla att denna plattform uppskattas och samlar främst våra proffsiga hantverkare – men även intresserar gemene man.
I november 2022 firade podden att det 100de avsnittet skulle spelas in. Det gjordes med en show där vi körde live-podd inför en väldigt glad och tacksam publik.


” Jag har inget intresse av hantverkaryrket, men detta har blivit min nya favoritkanal!

”Dom kallar oss hantverkare” – En serie från olika perspektiv av yrket

Idén till Youtube serien ”Dom kallar oss hantverkare” föddes ur podden och som även den leds av Klas Eriksson. Klas är ju främst en Youtube/Tv-personlighet och därför växte en reality- och humorserie för hantverkare fram naturligt. Syftet är att hylla både yrket och våra hantverkare.


Dom kallar oss hantverkare - Youtube Beijer Byggmaterial

Med hela 4,9 miljoner visningar per år har serien växt enormt sedan sin start 2020! Vilket sannerligen har att göra med ett koncept som förverkligar hantverkaryrket för folk samtidigt som den skapar ett erkännande och ett lyft i vardagen för hantverkarna själva. Precis som podden byggs serien upp med humor och en glimt i ögat – samtidigt som den visar både hur komplext och noggrant hantverkaryrket kan vara. Serien ska både skapa skratt och nyfikenhet.
Med olika typer av vardagssituationer ska hantverkare runt om i Sverige, tillsammans med Klas, leda tittaren genom avsnitten. Avsnitten kan handla om alltifrån spännande projekt som att bygga om en skolbuss till husbil, komplexa hantverksarbetet som visar på precision och noggrannhet, annorlunda händelser som att laga mat med Power Tools till att följa med en gymnasiekille på sin första dag som lärling.

Ett viktigt inslag i varje avsnitt är såklart närheten till yrket

Varje avsnitt är sponsrat från viktiga leverantörer inom byggvärlden. Syftet är att ge information kring detaljerade nödvändigheter för en snabbare och enklare vardag för varje hantverkare och uppgift.

Serien produceras av Beijers marknadsavdelning tillsammans med en byrå där även stor del av avsnittens handling kommer från hantverkare själva. Det utgörs av ett stort engagemang på Youtube-kanalen där tittare ofta tipsar om vad som skulle kunna lyftas härnäst.
Beijers Marknadsavdelning gör själva ofta omvärldsbevakningar inom ämnet för att vara så up-to-date som möjligt. Att hänga på bygg-/hantverkarforum och interagera och ställa frågor är något som gynnar kanalen för att kunna lyfta aktuella ämnen från olika perspektiv.


Både podden och Youtube-serien har växt mycket! Med stolthet ses podden toppa listor och personligheter från serien ses som kändisar. En stark och rolig effekt vilket gör att arbetet framåt endast ses som ännu roligare och mer gynnsamt för våra proffsiga hantverkare. Att skapa en gemenskap med humor och värme samtidigt som vi bygger de som bygger är syftet – och med skratt, nyfikenhet och kunskap kommer hantverkarna fortsätta sprida sina vardagssituationer.



Har du inte sett serien eller hört podden? Ta del av bägge med länkarna nedan:

"Dom kallar oss hantverkare"
"Bygga åt idioter"