Vill du ta bort alla dina produkter från kundvagnen?
– Nya kundkrav kräver nya lösningar. Vi samlade ihop personer från flera olika avdelningar på Beijer med olika kompetenser och befattningar. Tillsammans lyckades vi identifiera hur vi skulle kunna skapa ett ledande digitalt verktyg inom klimatpåverkan.
Med hållbarhet som en central del i strategin är Beijer med och driver utvecklingen framåt i branschen. Genom vårt digitala klimatverktyg kan kunderna enkelt få en överblick över sin klimatpåverkan och skapa en klimatkalkyl. Det är ett verktyg som är en del av en stor satsning Beijer gör inom digitalisering och hållbarhet och ett projekt som involverat många av våra engagerade medarbetare. Vi frågade vår e-commerce project manager, Josefine Gustafson hur det tagits emot av kunderna:
– Bara positiva reaktioner! Alla jag pratat med säger att den administrativa tiden har minskat enormt när det kommer till just miljöredovisning med hjälp av vårt verktyg. Genom gediget teamwork under skapandets process, med högt i tak och många långa diskussioner har vi gått från klarhet till klarhet. Vi är extremt nöjda och stolta över den produkt vi tillsammans har skapat då den verkligen kan göra skillnad. Skillnad genom klimatsmarta val och att ”det ska vara lätt att göra rätt” för alla våra hantverkare där ute.
En sak som alltid ligger högt upp på prioriteringslistan för Beijers hållbarhetsteam är internutbildningar. Inom ett område som miljö och hållbarhet där nya lagar och regler ständigt tillkommer och förändras är det extra viktigt att vår personal kontinuerligt får utbildning inom frågor som påverkar vår bransch. Under året kommer vi att utbilda över 100 nya Hållbarhetsambassadörer inom Beijer - ett sätt att se till att kunskap kommer bredare ut i verksamheten och att kunskapen kommer närmare våra kunder och vår personal. En av dom är vår proffssäljare i Sundsvall, Adam Sköld. Han berättar.
– Vi har ett otroligt kompetent hållbarhetsteam som löpande skickar ut den viktiga informationen vi behöver. Sedan har vi också regelbundna Teamsmöten med alla hållbarhetsambassadörer runtom i Beijersverige där vi utbyter erfarenheter. Oftast är det osäkerhet och inte okunskap som är hindret när folk ska prata hållbarhet, så jag försöker se till att avdramatisera ämnet när jag jobbar med frågorna här på filialen. Jag belyser ofta de interna verktyg och funktioner vi har som gör det lätt att hitta rätt info att förmedla till kund. Det har skett en stor förändring i förhållningssättet till hållbarhet. Från att man hörde om enstaka miljöcertifierade byggen till att i princip varje bygge har någon form av miljöcertifiering. Kundernas intresse har ökat lavinartat senaste åren!
Birgitta Zetterström jobbar som Internal Control and Compliance Officer på vårt servicekontor i Stockholm. Hon är också en av de inom Beijer som utbildat sig till hållbarhetsambassadör. Vi frågar henne om hon ser någon skillnad i intresset kring hållbarhet hos våra kunder.
– Jag tror att allt fler företag inser att ämnet hållbarhet har gått från ”Nice to have” till ”Need to have” i en väldigt snabb takt. Det kommer fler lagar och ökad rapportering inom området framöver och det är viktigt att vara förberedd på de ökade krav som kommer. Våra kunder ställer också allt högre krav på att vi som företag erbjuder produkter och tjänster som är både ekonomiskt och miljömässigt försvarbara.